Analiza biznesowa: Analiza TOWS

Dziś zajmiemy się analizą TOWS, czyli odwroconą analizą SWOT, która była prezentowana w zeszłą środę. Analiza TOWS od SWOT rożni się tym, że bazujemy na gotowych wynikach analizy SWOT. Dzięki temu możemy podjąć kolejne kroki jaką przyjąć postawę w odniesieniu do wynikow, które mamy przedstawione z poprzedniej analizy.

W analizie TOWS zmieniamy formę pytań:

  • czy szanse zdynamizują mocne strony?
  • czy szanse stłumią słabe strony?
  • czy zagrożenia osłabią mocne strony?
  • czy zagrożenia nasilą słabe strony?

Analiza TOWS jest oparta na założeniu, że wszystkie czynniki mające wpływ na organizację dzielimy na: zewnętrzne w stosunku do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych, wywierające negatywny wpływ na organizację i mające wpływ pozytywny, ze skrzyżowania tych dwóch podziałów powstają cztery kategorie czynników:

  • Zewnętrzne pozytywne – szanse
  • Zewnętrzne negatywne – zagrożenia
  • Wewnętrzne pozytywne – mocne strony
  • Wewnętrzne negatywne – słabe strony

W analizie TOWS musimy zidentyfikować powyższe czterech grup czynników, ocenić ich wpływ na naszą firmę, a także ocenić możliwość samej firmy osłabiania lub wzmacniania siły ich oddziaływania. Zestawienie ze sobą szans i zagrożeń mocnymi i słabymi stronami firmy pozwala na określenie jej pozycji rynkowej, a także może dać wskazówki co do dalszych kierunków rozwoju.

Etapy analizy TOWS:

  • Identyfikujemy szanse i zagrożenia
  • Identyfikujemy i analizujemy mocne i słabe stron firmy
  • Określamy pozycję strategiczną i kierunki rozwoju firmy

Ogólne wytyczne analizy SWOT można określić jako:

  • Unikać zagrożeń
  • Wykorzystywać szanse
  • Wzmacniać słabe strony
  • Opierać się na mocnych stronach

Rozwinięcie 4 strategii:

Strategia agresywna maxi-maxi

  • Sytuacja dotyczy firmy, wewnątrz której przeważają mocne strony, a w otoczeniu zaś – szanse. Takiej sytuacji odpowiada strategia maxi-maxi: silnej ekspansji i zdywersyfikowanego rozwoju.

Strategia mini-maxi

  • Mamy tu do czynienia z firmą, która ma przewagę słabych stron, ale sprzyja jej układ warunków zewnętrznych. Jej strategia powinna polegać na wykorzystaniu tychże szans przy jednoczesnym zmniejszaniu lub poprawianiu słabych stron wewnątrz organizacji.

Strategia maxi-mini

  • Źródłem trudności rozwojowych firmy jest tutaj niekorzystny dla niej układ warunków zewnętrznych (przewaga zagrożeń). Przedsiębiorstwo może mu przeciwstawić duży potencjał wewnętrzny i próbować przezwyciężać zagrożenia wykorzystując do maksimum swoje mocne strony.

Strategia mini-mini

  • Firma w takiej sytuacji jest pozbawiona szans rozwojowych. Działa w nieprzychylnym otoczeniu, a jej potencjał zmian jest niewielki. Nie posiada istotnych mocnych stron, które mogłaby przeciwstawić zagrożeniom. Strategia mini-mini sprowadza się w wersji pesymistycznej do likwidacji, w wersji optymistycznej – do starań o przetrwanie lub połączenie z inną organizacją.

Analizy SWOT i TOWS są ze sobą połączone, muszą ze sobą korelować. To dzięki nim możemy poznać wiele aspektów firmy oraz przygotować się na konkretną strategię, w przyszłym tygodniu zajmiemy się Macierzą Grantta, zapraszamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *