Dziś zajmiemy się analizą TOWS, czyli odwroconą analizą SWOT, która była prezentowana w zeszłą środę. Analiza TOWS od SWOT rożni się tym, że bazujemy na gotowych wynikach analizy SWOT. Dzięki temu możemy podjąć kolejne kroki jaką przyjąć postawę w odniesieniu do wynikow, które mamy przedstawione z poprzedniej analizy.
W analizie TOWS zmieniamy formę pytań:
- czy szanse zdynamizują mocne strony?
- czy szanse stłumią słabe strony?
- czy zagrożenia osłabią mocne strony?
- czy zagrożenia nasilą słabe strony?
Analiza TOWS jest oparta na założeniu, że wszystkie czynniki mające wpływ na organizację dzielimy na: zewnętrzne w stosunku do organizacji i mające charakter uwarunkowań wewnętrznych, wywierające negatywny wpływ na organizację i mające wpływ pozytywny, ze skrzyżowania tych dwóch podziałów powstają cztery kategorie czynników:
- Zewnętrzne pozytywne – szanse
- Zewnętrzne negatywne – zagrożenia
- Wewnętrzne pozytywne – mocne strony
- Wewnętrzne negatywne – słabe strony
W analizie TOWS musimy zidentyfikować powyższe czterech grup czynników, ocenić ich wpływ na naszą firmę, a także ocenić możliwość samej firmy osłabiania lub wzmacniania siły ich oddziaływania. Zestawienie ze sobą szans i zagrożeń mocnymi i słabymi stronami firmy pozwala na określenie jej pozycji rynkowej, a także może dać wskazówki co do dalszych kierunków rozwoju.
Etapy analizy TOWS:
- Identyfikujemy szanse i zagrożenia
- Identyfikujemy i analizujemy mocne i słabe stron firmy
- Określamy pozycję strategiczną i kierunki rozwoju firmy
Ogólne wytyczne analizy SWOT można określić jako:
- Unikać zagrożeń
- Wykorzystywać szanse
- Wzmacniać słabe strony
- Opierać się na mocnych stronach
Rozwinięcie 4 strategii:
Strategia agresywna maxi-maxi
- Sytuacja dotyczy firmy, wewnątrz której przeważają mocne strony, a w otoczeniu zaś – szanse. Takiej sytuacji odpowiada strategia maxi-maxi: silnej ekspansji i zdywersyfikowanego rozwoju.
Strategia mini-maxi
- Mamy tu do czynienia z firmą, która ma przewagę słabych stron, ale sprzyja jej układ warunków zewnętrznych. Jej strategia powinna polegać na wykorzystaniu tychże szans przy jednoczesnym zmniejszaniu lub poprawianiu słabych stron wewnątrz organizacji.
Strategia maxi-mini
- Źródłem trudności rozwojowych firmy jest tutaj niekorzystny dla niej układ warunków zewnętrznych (przewaga zagrożeń). Przedsiębiorstwo może mu przeciwstawić duży potencjał wewnętrzny i próbować przezwyciężać zagrożenia wykorzystując do maksimum swoje mocne strony.
Strategia mini-mini
- Firma w takiej sytuacji jest pozbawiona szans rozwojowych. Działa w nieprzychylnym otoczeniu, a jej potencjał zmian jest niewielki. Nie posiada istotnych mocnych stron, które mogłaby przeciwstawić zagrożeniom. Strategia mini-mini sprowadza się w wersji pesymistycznej do likwidacji, w wersji optymistycznej – do starań o przetrwanie lub połączenie z inną organizacją.
Analizy SWOT i TOWS są ze sobą połączone, muszą ze sobą korelować. To dzięki nim możemy poznać wiele aspektów firmy oraz przygotować się na konkretną strategię, w przyszłym tygodniu zajmiemy się Macierzą Grantta, zapraszamy.